By dostać wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania – np. w Google, najlepiej popularnej wyszukiwarce teraźniejszych czasów – trzeba przedsięwziąć pewne kroki, zwane w branży pozycjonowaniem. Polegają one na sztucznym, choć maksymalnie przypominającym naturalne, linkowaniu witryny z różnorakich źródeł – stron, blogów, forów. Jednym z takich miejsc, z których można zdobyć mocne i wartościowe linki jest katalog stron, kierowany nie tylko do samych pozycjonerów, ale też do zwykłych moderatorów witryn www, którzy pragną nieco polepszyć pozycję osobistych serwisów internetowych.
Pozycjonowanie stron za radą obecnie wspomnianych katalogów ma silną tradycję i historię w całej branży SEO, chociaż nie jest ona z kolei bardzo bogata. Pierwsze efekty pozycjonowania katalogami uzyskano bowiem stosunkowo ostatnimi czasy: wcześniej taka metoda nie była stosownie znana, a sam polski katalog bardzo często postrzegany był w kategoriach spamerskiej strony. Współcześnie sytuacja ta diametralnie się zmieniła i katalogi znacznie pozyskały na znaczeniu , a dodatkowo renomie, przez wielu pozycjonerów cenione są wręcz bardziej od tak zwanych blogów pressell page. Powodem jest relatywnie łatwa przystępność takich katalogów, których w Sieci istnieją setki tysięcy – nie tylko polskich, ale i zagranicznych. Dodanie spersonalizowanej strony do tych najbardziej znanych, popularnych (a tym samym najlepiej mocnych) sprawia zaś, że witryna wiele zyskuje. Zwłaszcza gdy katalog stron jest zadbany i nie przyjmuje byle jakich serwisów, a wyłącznie te zadbane, ciekawe, tematyczne i prezentujące własną jakąś większą jakość i wartość merytoryczną.